Pages in topic:   [1 2] >
Moms ved salg til udlandet
Thread poster: pcovs
pcovs
pcovs
Denmark
Local time: 23:05
English to Danish
Aug 14, 2003

Hej, er der nogen, der kan hjælpe mig med at forstå momsreglerne?
Jeg troede, jeg havde forstået, at salg fra Danmark til andre EU-lande var momsfrit, men nu tyder det på, at jeg måske tog fejl!?
Jeg har været inde på toldskat.dk og læse deres vejledninger, men det gjorde mig bare endnu mere forvirret, så hvis der er nogen, der mener at have styr på dét her, så må I MEGET gerne hjælpe.


 
lisevs
lisevs
Local time: 23:05
Momsfrit i EU hvis modtager er momsregistreret Aug 14, 2003

hej,

bare et lynhurtigt svar: hvis din kunde i et andet EU-land selv er momsregistreret kan du levere momsfrit - betingelsen er at kunden (evt. begge parter) oplyser deres moms-nr (vat). på den måde har jeg selv købt ind i danmark uden at betale moms.

ved levering til privatpersoner skal der så vidt jeg ved stadig beregnes moms.

vh
lise


 
pcovs
pcovs
Denmark
Local time: 23:05
English to Danish
TOPIC STARTER
Moms ved salg til udlandet Aug 14, 2003

Tak Lise.
Det var også det, jeg selv havde fundet frem til, men når man så begynder at læse toldskat.dk's vejledninger, så går det for alvor galt! Jeg burde nok have fulgt mit eget "gode" råd: Læs først instruktionen, hvis ALT andet fejler!!!)


 
KirstyMacC (X)
KirstyMacC (X)
Local time: 22:05
Spanish to English
+ ...
VAT rules Aug 15, 2003

PCovs wrote:

Hej, er der nogen, der kan hjælpe mig med at forstå momsreglerne?
Jeg troede, jeg havde forstået, at salg fra Danmark til andre EU-lande var momsfrit, men nu tyder det på, at jeg måske tog fejl!?
Jeg har været inde på toldskat.dk og læse deres vejledninger, men det gjorde mig bare endnu mere forvirret, så hvis der er nogen, der mener at have styr på dét her, så må I MEGET gerne hjælpe.


 
Lingua DK
Lingua DK  Identity Verified
Denmark
Local time: 23:05
English to Danish
+ ...
Moms til udlandet - igen Apr 15, 2004

Counsel wrote:

PCovs wrote:

Hej, er der nogen, der kan hjælpe mig med at forstå momsreglerne?
Jeg troede, jeg havde forstået, at salg fra Danmark til andre EU-lande var momsfrit, men nu tyder det på, at jeg måske tog fejl!?
Jeg har været inde på toldskat.dk og læse deres vejledninger, men det gjorde mig bare endnu mere forvirret, så hvis der er nogen, der mener at have styr på dét her, så må I MEGET gerne hjælpe.


 
Lingua DK
Lingua DK  Identity Verified
Denmark
Local time: 23:05
English to Danish
+ ...
Moms til udlandet - EU - igen Apr 15, 2004

Jeg har lige talt med Told & Skat og synes jeg ville dele min nye viden. Iflg. paragraf 15 i momsloven er det sådan, at hvis man sælger ydelser (f.eks. oversættelse, korrektur) til virksomheder i andre EU-lande, skal man påføre moms på fakturaen. Det er så op til den udenlandske virksomhed at få godtgjort momsen fra Danmark.

Dvs. at hvis man køber ydelser i andre EU-lande, bør de også påføre moms på deres faktura, og man skal så sørge for at få den godtgjort fra de
... See more
Jeg har lige talt med Told & Skat og synes jeg ville dele min nye viden. Iflg. paragraf 15 i momsloven er det sådan, at hvis man sælger ydelser (f.eks. oversættelse, korrektur) til virksomheder i andre EU-lande, skal man påføre moms på fakturaen. Det er så op til den udenlandske virksomhed at få godtgjort momsen fra Danmark.

Dvs. at hvis man køber ydelser i andre EU-lande, bør de også påføre moms på deres faktura, og man skal så sørge for at få den godtgjort fra det pågældende land. (hvordan man så gør det?)Men det er helt op til den anden part, om de gør det eller ej. Man skal under alle omstændigheder selvfølgelig bare betale det beløb, der står på fakturaen.

Den eneste undtagelse er, hvis det drejer sig om kunstneriske/litterære tekster - der skal ikke momses. Faglitteratur/tekster og tekniske tekster kan aldrig anses som sådan.

Dette var nyt for mig. Jeg vil meget gerne høre, hvad I andre gør.

Med venlig hilsen
Susanne
Collapse


 
Barbara Østergaard
Barbara Østergaard
Denmark
Local time: 23:05
English to Danish
+ ...
Jeg har fået følgende at vide... Apr 15, 2004

Lingua DK wrote:

Jeg har lige talt med Told & Skat og synes jeg ville dele min nye viden. Iflg. paragraf 15 i momsloven er det sådan, at hvis man sælger ydelser (f.eks. oversættelse, korrektur) til virksomheder i andre EU-lande, skal man påføre moms på fakturaen. Det er så op til den udenlandske virksomhed at få godtgjort momsen fra Danmark.

Dvs. at hvis man køber ydelser i andre EU-lande, bør de også påføre moms på deres faktura, og man skal så sørge for at få den godtgjort fra det pågældende land. (hvordan man så gør det?)Men det er helt op til den anden part, om de gør det eller ej. Man skal under alle omstændigheder selvfølgelig bare betale det beløb, der står på fakturaen.

Den eneste undtagelse er, hvis det drejer sig om kunstneriske/litterære tekster - der skal ikke momses. Faglitteratur/tekster og tekniske tekster kan aldrig anses som sådan.

Dette var nyt for mig. Jeg vil meget gerne høre, hvad I andre gør.

Med venlig hilsen
Susanne


"Når du fakturerer til virksomheder inden for EU, skal du sikre dig, at du har virksomhedens registreringsnr.; det som svarer til det danske CVR nr. Dette nr. skal påføres fakturaen til din EU kunde, og du fakturerer uden moms. Hvis du ikke har dette nr., skal du fakturere med moms, og det bliver kunden ikke glad for.

Dette behøver du ikke til kunder uden for EU, og du fakturerer også her uden moms.

Du har en pligt til at kontrollere, om nr. er rigtig. Det kan gøres hos T&S."

Dette svar fik jeg for ganske nylig fra en rådgiver ansat ved EVU. Det er jo lidt i modstrid med det svar, du har fået hos T&S??? Jeg har således faktureret mine EU-kunder uden moms - og håber ikke, det kommer til at volde mig vanskeligheder...!

Hvad gør I andre?


 
pcovs
pcovs
Denmark
Local time: 23:05
English to Danish
TOPIC STARTER
Tror Barbara har ret Apr 15, 2004

Jeg fandt omsider noget på T&S' hjemmeside. Her står der bla.:
"Hvis De sælger en af de ydelser, der er nævnt nedenfor, til en virksomhed i et andet EU-land, er det dog altid køber selv, der skal beregne og betale momsen. Det drejer sig om:
...
*ydelser fra advokater, revisore
... See more
Jeg fandt omsider noget på T&S' hjemmeside. Her står der bla.:
"Hvis De sælger en af de ydelser, der er nævnt nedenfor, til en virksomhed i et andet EU-land, er det dog altid køber selv, der skal beregne og betale momsen. Det drejer sig om:
...
*ydelser fra advokater, revisorer, rådgivere mv.
...
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=55543&ov_id=55543&i=107&top=55120&action=vis#55543
Og når man slår op under "ydelser fra advokater, revisorer, rådgivere mv." nævnes specifikt oversættelsesvirksomhed som undergruppe.
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=55490&ov_id=55490&i=57&top=55120&action=close#55490
Jeg beregner IKKE moms, men sørger for at påføre kundens VAT-nr. på fakturaen, som man skal, hvis det er et andet EU-land. Til lande uden for EU beregner jeg aldrig moms, og da de typisk ikke har VAT-nr., er der heller ikke noget at holde øje med der.
Collapse


 
Mads Grøftehauge
Mads Grøftehauge  Identity Verified
Local time: 23:05
English to Danish
+ ...
Husk at tjekke momsnummeret! Apr 15, 2004

Husk dette når I sælger momsfrit til momsregistrede virksomheder i EU:

"De skal hos Deres kunder i andre EU-lande skaffe oplysninger om kundens momsnummer. Dette nummer skal anføres på fakturaer og på de periodiske oversigter (listeangivelser), der skal indsendes til ToldSkat.
Til brug for bekræftelse af momsnumre er der opbygget et register over momsregistrede virksomheder i andre EU-lande."

Det findes her:<
... See more
Husk dette når I sælger momsfrit til momsregistrede virksomheder i EU:

"De skal hos Deres kunder i andre EU-lande skaffe oplysninger om kundens momsnummer. Dette nummer skal anføres på fakturaer og på de periodiske oversigter (listeangivelser), der skal indsendes til ToldSkat.
Til brug for bekræftelse af momsnumre er der opbygget et register over momsregistrede virksomheder i andre EU-lande."

Det findes her:
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/vies/da/vieshome.htm
Eller man kan ringe til skatteregionen.

I øvrigt: Er der ikke noget med, at et salg uden for EU af en vare, der skal bruges i Danmark, er momspligtigt?

Mads G
Collapse


 
Mads Grøftehauge
Mads Grøftehauge  Identity Verified
Local time: 23:05
English to Danish
+ ...
Nej, man behøver netop ikke indkradse moms! Apr 15, 2004

[quote]Lingua DK wrote:

hvis man sælger ydelser (f.eks. oversættelse, korrektur) til virksomheder i andre EU-lande, skal man påføre moms på fakturaen. Det er så op til den udenlandske virksomhed at få godtgjort momsen fra Danmark.

--

Hej Susanne,

Hvor i landet siger de sådan? Det passer altså ikke...

Mvh.
Mads G


 
Lingua DK
Lingua DK  Identity Verified
Denmark
Local time: 23:05
English to Danish
+ ...
Moms til udlandet - EU - igen Apr 16, 2004

[quote]Mads Grøftehauge wrote:

Lingua DK wrote:

hvis man sælger ydelser (f.eks. oversættelse, korrektur) til virksomheder i andre EU-lande, skal man påføre moms på fakturaen. Det er så op til den udenlandske virksomhed at få godtgjort momsen fra Danmark.

--

Hej Susanne,

Hvor i landet siger de sådan? Det passer altså ikke...

Mvh.
Mads G


Jeg talte med Told & Skat i Hillerød - og han lød meget overbevisende (selvfølgelig) og tjekkede også undtagelser (kunstneriske oversættelser).

Mvh
Susanne


 
Hanne Frederiksen
Hanne Frederiksen  Identity Verified
Denmark
Local time: 23:05
English to Danish
+ ...
Jeg forstår ikke lige... Apr 16, 2004

Jeg har aldrig nogensinde beregnet moms af mit salg til andre EU-lande(alle mine kunder er momsregistreret, hvad der vel som oftest er tilfældet for os oversættere). Hvor i alverden har medarbejderne hos Told & Skat det fra ?
Jeg er spændt på at høre konklusionen på dette spørgsmål.


 
pcovs
pcovs
Denmark
Local time: 23:05
English to Danish
TOPIC STARTER
Susanne, tjek mine links Apr 16, 2004

De fører direkte til T&S' hjemmeside, hvor det står penslet ud, at man IKKE SKAL KRÆVE MOMS AF OVERSÆTTELSER til salg inden for EU.
Ham, du har snakket med, har altså ikke læst på T&S' egen hjemmeside - så kan han jo lyde nok så overbevisende!
Linksene står i mit sidste indlæg.


 
Lingua DK
Lingua DK  Identity Verified
Denmark
Local time: 23:05
English to Danish
+ ...
Altid godt med "flere hoveder" Apr 17, 2004

PCovs wrote:

De fører direkte til T&S' hjemmeside, hvor det står penslet ud, at man IKKE SKAL KRÆVE MOMS AF OVERSÆTTELSER til salg inden for EU.
Ham, du har snakket med, har altså ikke læst på T&S' egen hjemmeside - så kan han jo lyde nok så overbevisende!
Linksene står i mit sidste indlæg.


Tak for de konkrete links til T & S - som vi jo i alle tilfælde kan forholde os til, hvis det bliver aktuelt. Jeg har heller aldrig selv påført moms ved ydelser til kunder i EU og er derfor meget glad for at se det på sort og hvidt. Men jeg skal huske, kan jeg se, at påføre kundens cvr.nr. på fakturaer!


 
NetLynx
NetLynx  Identity Verified
Local time: 23:05
English to Danish
+ ...
VAT-nr for firma i andet EU-land Apr 13, 2005

Det var godt at få fastslået - på trods af Told & Skat!

Men er der et 'omvendt' link til Mads' link?
Altså et sted, hvor jeg fra firmanavn kan få VAT-nr? Jeg har én kunde, der ikke læser den linie, hvor jeg beder om fimaets VAT-nr.

Venlig hilsen
Erik


 
Pages in topic:   [1 2] >


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Moms ved salg til udlandet






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »