Nye vilkår hos kunde - gebyr for at modtage betaling
Thread poster: Rasmus Jakobsen
Rasmus Jakobsen
Rasmus Jakobsen  Identity Verified
Denmark
Local time: 12:31
English to Danish
+ ...
Jan 13, 2020

Hej kolleger!

Forleden dag fik jeg en mail fra en kunde, som jeg tidligere har lavet et enkelt job for. I forbindelse med en sammenlægning med et andet bureau, ændrer de deres betalingsvilkår. Fremover koster det $10 at få betaling via PayPal eller $20 via bankoverførsel. Man kan også få tilsendt en check, og det er gratis, men den koster 200 kr. at indløse i banken.

Jeg var ærligt talt noget overrasket og har afvist at fortsætte samarbejdet under de vilkår.<
... See more
Hej kolleger!

Forleden dag fik jeg en mail fra en kunde, som jeg tidligere har lavet et enkelt job for. I forbindelse med en sammenlægning med et andet bureau, ændrer de deres betalingsvilkår. Fremover koster det $10 at få betaling via PayPal eller $20 via bankoverførsel. Man kan også få tilsendt en check, og det er gratis, men den koster 200 kr. at indløse i banken.

Jeg var ærligt talt noget overrasket og har afvist at fortsætte samarbejdet under de vilkår.

Jeg er helt klar over, at nogle bureauer opererer med utroligt lange betalingsfrister. Jeg har tidligere afvist en kunde som mente, at 180 dages betalingsfrist måtte være rimeligt, men at et bureau nu vil opkræve gebyr for at betale mig synes jeg er ret vildt. Jeg overvejede at introducere et nyt fakturagebyr på $30 til at dække mine udgifter, men valgte at holde en professionel tone, hvilket nok altid er det mest fornuftige.

Har I andre oplevet lignende tilfælde? Jeg synes, at det er skræmmende, at man vil tilbyde så ugunstige vilkår.
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 11:31
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Fyr den kunde Jan 13, 2020

Ja, det har jeg prøvet. Jeg fyrede dem.

 
Susmi Rosenthal
Susmi Rosenthal  Identity Verified
Canada
Local time: 05:31
Member (2007)
English to Danish
+ ...
Juster dine takster - eller stop med at arbejde for dem Jan 13, 2020

Jeg tror, jeg har en god ide om, hvem den kunde er. Jeg arbejdede for dem i mange år med det gebyr - jeg kom omkring det ved at insistere på mine takster, inklusive minimum for meget små jobs. Jeg stoppede med at arbejde for dem, fordi de oveni den slags også betalte for sent flere gange og var besværlige omkring hele betalingsprocessen.

Mvh Susmi


 
Christine Andersen
Christine Andersen  Identity Verified
Denmark
Local time: 12:31
Member (2003)
Danish to English
+ ...
Læg gebyret til på din faktura - du har krav på at få dine penge ubeskåret Jan 13, 2020

I en del år havde jeg en god kunde, som betalte mine bankgebyrer.

Han havde en masse meget små jobs, betalte minimumstakst for dem automatisk, og sørgede for, at der kom nogle større jobs med jævn mellemrum. Ikke de højeste takster, men helt pæne for et bøvl-fri samarbejde, og de løb op alligevel.

Jeg havde en aftale om, at jeg skrev en ekstra linje på fakturaen for bankomkostninger, så fakturerede jeg ham normalt kvartalsvis, medmindre der var et meget stor
... See more
I en del år havde jeg en god kunde, som betalte mine bankgebyrer.

Han havde en masse meget små jobs, betalte minimumstakst for dem automatisk, og sørgede for, at der kom nogle større jobs med jævn mellemrum. Ikke de højeste takster, men helt pæne for et bøvl-fri samarbejde, og de løb op alligevel.

Jeg havde en aftale om, at jeg skrev en ekstra linje på fakturaen for bankomkostninger, så fakturerede jeg ham normalt kvartalsvis, medmindre der var et meget stort job tidlig i perioden. Han betalte næsten umiddelbart efter fakturadatoen (eller 5-6 arbejdsdage omkring jul og påske).
Det fungerede fint, men han var også en af de bedste!

Bankgebyrer o.l. skal ikke bruges til at trykke priser.
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Nye vilkår hos kunde - gebyr for at modtage betaling






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »