Páxinas no tema: [1 2 3] > | Korrekturlæseruddannelse Persoa que publicou o fío: Susanne Hemdorff
|
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at Danske Sprogseminarer sammen med Kirsten Rask har udviklet en korrekturlæseruddannelse, som man kan læse mere om her: http://www.sprogseminar.dk/Bliv_professionel-korrekturlaeser.htm
Jeg hørte tilfældigvis om uddannelsen, da jeg for første gang stillede ind på DR P5 i tirsdags og hørte "Peters Verden", hvor Kirste... See more Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at Danske Sprogseminarer sammen med Kirsten Rask har udviklet en korrekturlæseruddannelse, som man kan læse mere om her: http://www.sprogseminar.dk/Bliv_professionel-korrekturlaeser.htm
Jeg hørte tilfældigvis om uddannelsen, da jeg for første gang stillede ind på DR P5 i tirsdags og hørte "Peters Verden", hvor Kirsten Rask var i studiet for at fortælle om denne nye mulighed - og behandlingen/mishandlingen af det danske sprog.
Der er planlagt 2 forløb i hhv. København og Århus, med en afsluttende eksamen.
Det er spændende, om der kommer tilmeldinger nok, så kurset bliver oprettet. Uddannelsen lyder lovende, og jeg har tilmeldt mig forløbet i Århus
Susanne ▲ Collapse | | | det ser interessant ud... | Jan 14, 2011 |
... tusind tak for linket. Hvor er det ærgerligt at jeg bor så langt væk....
vh fra Wien
lise | | | Liset Nyland Italy Local time: 04:23 Italian to Danish + ... jeg skrev til dem.. | Jan 14, 2011 |
for at høre om ikke de kunne lave et mere koncentreret forløb, så "udedanskere" havde mulighed for at deltage, og fik delvist positivt svar at det ville blive overvejet.
Hvis der er andre herinde som kender til efteruddannelses/genopfriskningskurser, så er jeg i hvert fald meget interesseret i at høre om dem.
hej
Liset
Italien | | | Det ville være en god ide med et mere koncentreret forløb | Jan 14, 2011 |
...både for folk, der er bosat i udlandet, og dem, der ikke lige bor i Århus eller København. Så er det mange gange at skulle tage af sted for kun en halv dags kursus.
Men ellers lyder det som et godt initiativ, og jeg håber, det bliver en succes. Jeg kunne også godt være interesseret, men det bliver ikke lige i denne omgang.
På det sidste powwow i Flensborg blev der også talt om muligheden for at arrangere et korrekturlæsningskursus i samarbejde med Danske S... See more ...både for folk, der er bosat i udlandet, og dem, der ikke lige bor i Århus eller København. Så er det mange gange at skulle tage af sted for kun en halv dags kursus.
Men ellers lyder det som et godt initiativ, og jeg håber, det bliver en succes. Jeg kunne også godt være interesseret, men det bliver ikke lige i denne omgang.
På det sidste powwow i Flensborg blev der også talt om muligheden for at arrangere et korrekturlæsningskursus i samarbejde med Danske Sprogseminarer i forlængelse af et powwow (eller omvendt et powwow i forbindelse med et kursus).
Jeg kan ikke huske, hvem der nævnte det, men det var måske værd at arbejde videre med. Hvis vi er flere, der kunne være interesserede, kunne vi måske få dem til at lave et skræddersyet kursus, der primært henvender sig til oversættere.
Jeg er selv lige flyttet til England, så jeg ville også være glad for at kunne slå flere fluer med ét smæk. ▲ Collapse | |
|
|
Susanne Hemdorff Denmark Local time: 04:23 English to Danish + ... INICIO DE TEMA 5 hele dage i Århus, 10 halve i Kbh., + eksamensdag | Jan 14, 2011 |
Blot for god ordens skyld: Kurset i Århus foregår over 5 hele dage, mens kurset i København foregår over 10 halve dage, + en dag med eksamen i 3 timer. | | | pcovs Denmark Local time: 04:23 English to Danish
Jeg ville helt klart også være interesseret i et væsentligt mere koncentreret forløb - det er mange penge, der går tabt, hvis jeg skal tage 10 hele arbejdsdage fri, og det bliver det med den lange transport til København. Det er sådan noget, der er sjovt, hvis man er lønansat | | | Pernille Chapman United Kingdom Local time: 03:23 Membro (2004) English to Danish + ... Kursus i forbindelse med Powwow ville være ideelt | Jan 17, 2011 |
Hej Mette,
Det var bl.a. mig, der nævnte den mulighed. Godt at høre, at du og evt. andre er interesserede. Vi skal måske snart til at tænke på datoer, hvis DS skal nå at putte os ind i deres program?
I øvrigt velkommen til GB; håber, vi kan ses til et arrangement her i landet | | | Marianne Dahl Denmark Local time: 04:23 Membro (2002) English to Danish + ... Korrekturlæsning | Jan 17, 2011 |
Hej Mette m.fl.
Jeg er helt enig med jer, om at det er vel rigeligt at skulle hive næsten 10 arbejdsdage ud af kalenderen og samtidig betale for dette forløb. Det er helt sikkert en fornuftig investering, men det er meget at bære, når man som jeg - og de fleste af jer andre - har små enkeltmandsvirksomheder.
Ja, jeg var også en af dem, der talte varmt for Danske Sprogseminarer. Jeg har tidligere haft succes med at hente en god rabat hjem til os i ProZ-regi (den bl... See more Hej Mette m.fl.
Jeg er helt enig med jer, om at det er vel rigeligt at skulle hive næsten 10 arbejdsdage ud af kalenderen og samtidig betale for dette forløb. Det er helt sikkert en fornuftig investering, men det er meget at bære, når man som jeg - og de fleste af jer andre - har små enkeltmandsvirksomheder.
Ja, jeg var også en af dem, der talte varmt for Danske Sprogseminarer. Jeg har tidligere haft succes med at hente en god rabat hjem til os i ProZ-regi (den blev desværre ikke udnyttet dengang), men jeg tager gerne kontakt til Danske Sprogseminarer igen for at høre, om de kan strikke f.eks. et dagskursus samme til os, når vi skal til vores næste powwow i København hen på sensommeren.
Hvad er ønskerne til et sådant program, hvor langt skal det vare, skal det ligge før eller i forlængelse af mødet?
Marianne ▲ Collapse | |
|
|
Pernille Chapman United Kingdom Local time: 03:23 Membro (2004) English to Danish + ... Kursus før mødet? | Jan 18, 2011 |
Hej Marianne,
Tak, fordi du - endnu en gang - tager initiativ i denne forbindelse Da jeg er en af dem, der skal rejse temmelig langt for at komme til Powwow, ville jeg helt bestemt foretrække kursus én dag og Powwow en anden. Som gruppe plejer vi jo at have nok at snakke om til, at det nemt kan tage en dags tid... For at undgå, at vi bliver helt flade af at modtage en masse information på én gang, vil jeg foresl�... See more Hej Marianne,
Tak, fordi du - endnu en gang - tager initiativ i denne forbindelse Da jeg er en af dem, der skal rejse temmelig langt for at komme til Powwow, ville jeg helt bestemt foretrække kursus én dag og Powwow en anden. Som gruppe plejer vi jo at have nok at snakke om til, at det nemt kan tage en dags tid... For at undgå, at vi bliver helt flade af at modtage en masse information på én gang, vil jeg foreslå, at vi prøver at få arrangeret et kursus dagen før vores "interne" møde. Forhåbentlig er det nemmere at holde motivationen gående, hvis det sker i den rækkefølge, og vores Powwow skal vel som før finde sted en lørdag? Dog med det forbehold, at vi selvfølgelig bør finde ud af, om DS tager mere eller mindre for at afholde arrangementer på hverdage. ▲ Collapse | | | Marianne Dahl Denmark Local time: 04:23 Membro (2002) English to Danish + ... Kursus før powwow i København | Jan 24, 2011 |
Kære alle kommende deltagere i Powwow i København i september '11. Jeg har taget kontakt til Danske Sprogseminarer, der meget gerne vil sætte er kursus sammen til os dagen før powwow, hvilket vil sige fredag den 16. september.
Hvis der er nogle af jer, der har specifikke punkter I gerne vil have med, så skriv lige et par forslag. Jeg ved det er meget let at få en hel dag til at gå med de forskellige emner, så lav gerne en prioritering, hvis I kommer med forslag.
... See more Kære alle kommende deltagere i Powwow i København i september '11. Jeg har taget kontakt til Danske Sprogseminarer, der meget gerne vil sætte er kursus sammen til os dagen før powwow, hvilket vil sige fredag den 16. september.
Hvis der er nogle af jer, der har specifikke punkter I gerne vil have med, så skriv lige et par forslag. Jeg ved det er meget let at få en hel dag til at gå med de forskellige emner, så lav gerne en prioritering, hvis I kommer med forslag.
Jeg skriver så snart jeg ved noget mere konkret, men sæt allerede kryds i kalenderen om fredagen til dette kursus, hvis du/I har lyst til at være med til denne del. Jo flere deltagere, jo billigere bliver det for den enkelte Det optimale vil være, hvis vi kan blive omkring 25 til et sådant kursus.
Mange hilsner
Marianne ▲ Collapse | | | Marianne Dahl Denmark Local time: 04:23 Membro (2002) English to Danish + ... Før-powwow-grammatikdag | Jan 26, 2011 |
Hej alle
Nu har jeg fået et forslag fra Danske Sprogseminarer:
......................
TITEL
Skræddersyet grammatikkursus.
DATO OG VARIGHED
16. september 2011 (9.00-16.00).
INDHOLD
- Kommaer
- Almindelige sprogfælder
- Nye grammatiske regler og stavemåder
- Sprogværktøjer, opslagsværker, nye ordbøger m.m.
- Korrekturlæseruddannelsen – hvordan er den kommet i gang
- Tips og ... See more Hej alle
Nu har jeg fået et forslag fra Danske Sprogseminarer:
......................
TITEL
Skræddersyet grammatikkursus.
DATO OG VARIGHED
16. september 2011 (9.00-16.00).
INDHOLD
- Kommaer
- Almindelige sprogfælder
- Nye grammatiske regler og stavemåder
- Sprogværktøjer, opslagsværker, nye ordbøger m.m.
- Korrekturlæseruddannelsen – hvordan er den kommet i gang
- Tips og tricks fra mine kurser
Der er rigeligt med stof i de punkter du nævner. Men jeg supplerer naturligvis om nødvendigt med stof fra mine egne kurser på www.sprogseminar.dk.
MÅLGRUPPE
Medlemmer af powwow.
ANTAL DELTAGERE
25.
UNDERVISNINGSSTED OG LOKALE
Et forslag kunne være DGI-byen, Tietgensgade 65, 1704 København V
Som gæst i DGI-byen kan I gratis dyrke fitness, svømning, vandaerobic og aquaspinning.
PRISER
19.000 kr. ekskl. moms.
DGI-byen, lokale og forplejning: 550 kr. ekskl. moms pr. deltager.
Jeg har forhåndsreserveret den 16. september 2011 til os.
AFLYSNING
Det koster jer intet at aflyse 14 dage inden kurset. Hvis I aflyser senere, får I en faktura på den aftalte pris.
..................
Såfremt I har nogle forslag, som I specifikt gerne vil have med på programmet, så kontakt mig.
Jeg har regnet på det, og det ser ud til, at hvis vi bliver 25 detlagere, så vil det koste 1.260 + moms per deltager, hvis vi vælger at holde det i DGI-byen med fuld forplejning og fri adgang til ovennævnte faciliteter.
Det kunne da være en spændende og anderledes måde at indlede vores årlige powwow på i år.
Mange hilsner
Marianne ▲ Collapse | | | Tak for initiativet, Marianne! | Jan 26, 2011 |
Det var godt nok hurtigt, de fik strikket et tilbud sammen. Jeg ville egentlig også have skrevet til dig med et par ideer, men det nåede jeg så ikke.
Umiddelbart lyder det som et fint oplæg, men personligt ville jeg nok gerne have, at vi også kom omkring selve det at læse korrektur, hvordan man argumenterer for sine rettelser og måske også noget med sprogrevision og stilistisk korrektur, hvilket jeg synes er meget relevant for os som oversættere.
Altså fx, hvo... See more Det var godt nok hurtigt, de fik strikket et tilbud sammen. Jeg ville egentlig også have skrevet til dig med et par ideer, men det nåede jeg så ikke.
Umiddelbart lyder det som et fint oplæg, men personligt ville jeg nok gerne have, at vi også kom omkring selve det at læse korrektur, hvordan man argumenterer for sine rettelser og måske også noget med sprogrevision og stilistisk korrektur, hvilket jeg synes er meget relevant for os som oversættere.
Altså fx, hvornår kan man tillade sig at sige, at noget er "dårligt dansk"? Når man læser korrektur på oversættelser (både sine egne og andres) kan der tit være ting, som ikke lyder naturligt, hvis de oversættes for direkte fra det andet sprog, fx i forbindelse med syntaksen, brug af artikler, osv.
Jeg ved godt, det er en meget svær diskussion, der hurtigt kan tage en masse tid, men det kunne være spændende, hvis vi også kunne komme lidt omkring det på en eller anden måde. Ellers kunne det evt. også være et emne til diskussion på powwowet.
Angående prisen synes jeg, det lyder lidt dyrt med 550 kr. per person for lokale og forplejning i DGI-byen. Hvis vi er til kursus hele dagen, er det jo også begrænset, hvor meget vi ville kunne bruge faciliteterne. Jeg har dog ikke lige noget andet forslag til lokale, men vi skal vel også finde et sted til at afholde selve powwowet dagen efter. ▲ Collapse | |
|
|
Åben invitiation til andre oversættere? | Jan 26, 2011 |
For at få nok deltagere var det måske en ide at lade tilbuddet stå åbent for andre oversættere eller sproginteresserede, der ikke lige er aktive her på ProZ eller i powwow-sammenhæng.
Ville det ikke være i orden med jer? | | | Marianne Dahl Denmark Local time: 04:23 Membro (2002) English to Danish + ... korrekturlæserkursus m.m. | Jan 26, 2011 |
Det var et spændende forslag. Mit oplæg var bare en slags appetitvækker, så jeg vil samle jeres forslag sammen og få Danske Sprogseminarer til at strikke det sammen til et heldagskursus til os.
Mht. lokale og forplejning, så er det helt åbent, hvad vi aftaler, så hvis Marianne Sørensen, der står som arrangør af næste powwow ligger inde med forslag til et andet sted, så vil det være super. Og rigtigt, det kan sikkert gøres lidt billigere et andet sted til afholdelse af... See more Det var et spændende forslag. Mit oplæg var bare en slags appetitvækker, så jeg vil samle jeres forslag sammen og få Danske Sprogseminarer til at strikke det sammen til et heldagskursus til os.
Mht. lokale og forplejning, så er det helt åbent, hvad vi aftaler, så hvis Marianne Sørensen, der står som arrangør af næste powwow ligger inde med forslag til et andet sted, så vil det være super. Og rigtigt, det kan sikkert gøres lidt billigere et andet sted til afholdelse af kurset.
Jeg venter spændt på jeres forslag.
Marianne ▲ Collapse | | | Marianne Dahl Denmark Local time: 04:23 Membro (2002) English to Danish + ... Korrekturkursus dagen før powwow | Feb 18, 2011 |
Hej igen
Jeg har sammen med Marianne Sørensen reserveret et lokale i Valby Kulturhus til vores korrekturkursus fredag den 16. september. Det koster kun kr. 200 i alt. Så det er jo en helt anden pris end i DGI-byen. Der vil være mulighed for at købe mad og drikkevarer i caféen til yderst rimelige priser. Der er også mulighed for at bestille på forhånd. Jeg vil sende nærmere omkring forplejning, når vi nærmer os.
Så indtil nu ser økonomien således ud: ... See more Hej igen
Jeg har sammen med Marianne Sørensen reserveret et lokale i Valby Kulturhus til vores korrekturkursus fredag den 16. september. Det koster kun kr. 200 i alt. Så det er jo en helt anden pris end i DGI-byen. Der vil være mulighed for at købe mad og drikkevarer i caféen til yderst rimelige priser. Der er også mulighed for at bestille på forhånd. Jeg vil sende nærmere omkring forplejning, når vi nærmer os.
Så indtil nu ser økonomien således ud:
Deltagelse i skræddersyet korrekturkursus kl. 09.00-16.00 (v/25 pers.) DKK 760,00 pr. person (+ moms) + lokaleleje og forplejning - ca. DKK 100-125. pr. person
Går I rundt med idéer til indhold på kurset, så er det ved at være tid at komme med forslag til mig.
God weekend til jer alle.
Marianne ▲ Collapse | | | Páxinas no tema: [1 2 3] > | Non hai ningún moderador asignado específicamente a este foro. Para informar do incumprimento das normas do sitio ou para obter axuda, por favor, contacte co persoal do sitio » Korrekturlæseruddannelse Wordfast Pro | Translation Memory Software for Any Platform
Exclusive discount for ProZ.com users!
Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value
Buy now! » |
| Trados Business Manager Lite | Create customer quotes and invoices from within Trados Studio
Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.
More info » |
|
| | | | X Sign in to your ProZ.com account... | | | | | |