Nieuw: Van Dale Grote Woordenboeken op DVD
Thread poster: Marinus Vesseur
Marinus Vesseur
Marinus Vesseur  Identity Verified
Canada
Local time: 02:57
English to Dutch
+ ...
Apr 22, 2008

Een paar dagen geleden kwam hier de nieuwe Van Dale DVD binnen: Van Dale Elektronisch Groot woordenboek Hedendaags Nederlands Engels Frans Duits 2008. In een prachtig verzorgd doosje met uitvoerige handleiding. Ik had Engels en Duits als upgrade besteld, want ik had de vorige versies al en hoopte nu op een nog uitgebreidere en gemoderniseerde woordenschat.

De DVD bevat 4 talen, dus ook Frans. Alles werkt 30 dagen lang, maar als je op den duur met meerdere talen wilt werken, moet je
... See more
Een paar dagen geleden kwam hier de nieuwe Van Dale DVD binnen: Van Dale Elektronisch Groot woordenboek Hedendaags Nederlands Engels Frans Duits 2008. In een prachtig verzorgd doosje met uitvoerige handleiding. Ik had Engels en Duits als upgrade besteld, want ik had de vorige versies al en hoopte nu op een nog uitgebreidere en gemoderniseerde woordenschat.

De DVD bevat 4 talen, dus ook Frans. Alles werkt 30 dagen lang, maar als je op den duur met meerdere talen wilt werken, moet je voor elke taal een licentiecertificaat kopen. Voor NL, EN en DE was ik samen 179,- Euro kwijt, let wel: als upgrade.

De installatie verliep probleemloos, alleen de geïntegreerde werkbalk in Word is er niet. Dat was in de vorige versie ook altijd al een probleem, dus niets nieuws wat dat betreft.

De software is blijkbaar geheel nieuw, alles mooi vormgegeven en je kunt nu praktisch van de ene taal naar de andere springen. Het vreet wel resources: op de achtergrond heeft het programma op mijn Windows XP laptop 100 MB werkgeheugen nodig en het neemt 1,3 GB harde schijfruimte in beslag. Opstarten gaat ook erg traag. Maar goed, het functioneert en er zitten leuke nieuwe functietjes bij.

Maar nu het - volgens mij - belangrijkste punt: de uitgebreide en gemoderniseerde woordenschat! Helaas, er is niets nieuws te bespeuren. Ik heb de software pas een paar dagen en heb hoofdzakelijk met de combinatie Nederlands-Duits gewerkt, maar het lijkt erop, alsof Van Dale hier alleen aan de vormgeving heeft gewerkt. De inhoud is exact hetzelfde als in de vorige versie, inclusief voorbeeldzinnetjes, fonetisch schrift, grammaticale begrippen, etc. Alleen de kleurtjes zijn anders.

Zoals gezegd, dit is het resultaat van een paar dagen vergelijken en met hoofdzakelijk Nederlands-Duits als gecontroleerde talencombinatie, maar voorlopig moet ik zeggen: dit is het geld niet waard. Als je de vorige versies van de Grote woordenboeken hebt, zit je best goed, iets beters is niet verkrijgbaar, geloof ik, dus ook niet van Van Dale zelf. Erg jammer, dat wel. Zoals Bomans al schreef: "Voor hetzelfde geld had het iets goeds kunnen wezen". Ik denk dat ik het pakje maar terugstuur.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze informatie. Als je er anders over denkt of hier iets aan toe te voegen hebt, graag!

Groeten, Marinus

[Edited at 2008-04-22 05:39]
Collapse


 
Robert Sever (X)
Robert Sever (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 11:57
French to Dutch
+ ...
Mee eens May 23, 2012

Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb ze behoorlijk wat informatie opgestuurd wat het Frans betreft, naar mijn idee hele belangrijke aanvullingen, maar ze veranderen inderdaad nauwelijks iets en technisch doen ze ook weinig. Of ze zijn erg lui geworden of arm en kunnen geen personeel betalen om te vernieuwen.

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Nieuw: Van Dale Grote Woordenboeken op DVD






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »