Pages in topic:   [1 2] >
Ben ik een ondernemer?
Thread poster: Maaike van Vlijmen
Maaike van Vlijmen
Maaike van Vlijmen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 01:06
Member (2009)
Italian to Dutch
+ ...
Oct 8, 2007

Hallo allemaal,
Ik heb wat hulp en advies nodig, want ik ben een beetje verdwaald in belastingland...en spreek geen fiscaals
Ik ga nu eindelijk proberen fulltime te vertalen en ben bezig met het invullen van het formulier "Opgaaf Startende onderneming". Ik ben gestrand, heb de Belastingdienst gebeld, ben verwezen naar de site, maar snap het nog steeds niet zo goed. De vraag luidt: Welke inkomsten heeft u of gaat u krij
... See more
Hallo allemaal,
Ik heb wat hulp en advies nodig, want ik ben een beetje verdwaald in belastingland...en spreek geen fiscaals
Ik ga nu eindelijk proberen fulltime te vertalen en ben bezig met het invullen van het formulier "Opgaaf Startende onderneming". Ik ben gestrand, heb de Belastingdienst gebeld, ben verwezen naar de site, maar snap het nog steeds niet zo goed. De vraag luidt: Welke inkomsten heeft u of gaat u krijgen? En dan moet ik kiezen uit a) Winst (of verlies) uit onderneming en b) Resultaat uit overige werkzaamheden (c en d vallen af, dus die vermeld ik niet). M.a.w. heb ik een onderneming? Ik heb op de site gekeken naar de criteria, maar bij sommige denk ik "ja" en bij andere denk ik "nee"...
Kan iemand uitleggen wat er wordt bedoeld met Resultaat uit overige werkzaamheden? Heeft het te maken met hoeveel je denkt te gaan verdienen?
Wat ik ook niet snap, is dat ik dacht dat ik een BTW-nummer zou krijgen, maar net in een freelancersboek lees dat dat ook weer afhangt van je inkomsten. Kan ik fulltime werken zonder BTW-nummer?
En heb ik een VAR nodig???
Ik lees en lees, maar begrijp haast niks...voel me heel dom...
Ik denk dat uitleg van iemand met hetzelfde beroep me beter zou helpen. Alvast enorm bedankt!!
Maaike
Collapse


 
Susanne Bittner
Susanne Bittner  Identity Verified
Local time: 01:06
English to German
+ ...
startersadvies Oct 8, 2007

Misschien is het een goed idee met de starters helpdesk van het NGTV contact op te nemen, die organiseren ook regelmatig startersdagen. (Ik heb geprobeerd om deze en andere scholingsdagen, cursussen e.d. op het forum te zetten, maar dat botst met de reklameregels van Proz.com, dus je moet even zelf naar de NGTV-site.) De mensen van de helpdesk zijn echt heel vriendelijk en behulpzaam. Groetjes, Susanne

[Bearbeitet am 2007-10-08 16:14]


 
Laurens Landkroon
Laurens Landkroon  Identity Verified
Local time: 01:06
English to Dutch
+ ...
belasting"deskundige"?? Oct 8, 2007

Beste Maaike,

Ik zat in het zelfde schuitje eerder dit jaar..............

Ik heb toen via een kennis een goed (en BETAALBAAR) belastingmannetje gevonden die mij er toen doorheen heeft geholpen (wat zo af en toe nog steeds nodig is).

Dus misschien kun je (via via) ook een dergelijk iemand opsporen??
weet dat dit je niet echt -direct- helpt, maar ik denk dat als je echt serieus -fulltime- verder wilt (en dus niet af en toe een opdrachtje meepakt), zoie
... See more
Beste Maaike,

Ik zat in het zelfde schuitje eerder dit jaar..............

Ik heb toen via een kennis een goed (en BETAALBAAR) belastingmannetje gevonden die mij er toen doorheen heeft geholpen (wat zo af en toe nog steeds nodig is).

Dus misschien kun je (via via) ook een dergelijk iemand opsporen??
weet dat dit je niet echt -direct- helpt, maar ik denk dat als je echt serieus -fulltime- verder wilt (en dus niet af en toe een opdrachtje meepakt), zoiemand wel nodig is, gezien de huidige stand van administratieve/financieele regelgevingen/bepalingen/vereisten, etc. etc.


Cheers,


Laurens.
Collapse


 
Percy Balemans (X)
Percy Balemans (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 01:06
VAR en BTW-nummer Oct 8, 2007

Hoi Maaike,

Welkom in belastingland...

Om te beginnen met de VAR: die heb je nodig. Sommige klanten vragen ernaar, eisen hem zelfs, anders krijg je geen werk van hen. Een VAR betekent voor hen namelijk dat ze geen belasting of premies voor jou hoeven af te dragen (dat geldt overigens alleen als je een VAR Winst uit Onderneming hebt, daarom accepteren sommige klanten een VAR Resultaat uit overige werkzaamhe
... See more
Hoi Maaike,

Welkom in belastingland...

Om te beginnen met de VAR: die heb je nodig. Sommige klanten vragen ernaar, eisen hem zelfs, anders krijg je geen werk van hen. Een VAR betekent voor hen namelijk dat ze geen belasting of premies voor jou hoeven af te dragen (dat geldt overigens alleen als je een VAR Winst uit Onderneming hebt, daarom accepteren sommige klanten een VAR Resultaat uit overige werkzaamheden niet). Op basis van de VAR wordt bepaald of je een onderneming met winst uit onderneming of met resultaat uit overige werkzaamheden bent. Dit hangt o.a. af van het aantal uren dat je per jaar aan je onderneming besteedt (minimaal 1225 uur per jaar) en een aantal andere criteria. Als je fulltime vertaler bent, ben je eigenlijk altijd een onderneming met winst uit onderneming, tenzij je maar heel weinig werkt. Resultaat uit overige werkzaamheden geldt als je bijvoorbeeld naast een baan vertaalwerk doet.

Hier vind je meer informatie over de VAR, inclusief de criteria voor de verschillende soorten VAR: http://www.belastingdienst.nl/variabel/verklaring_arbeidsrelatie/index.html

Wat de BTW betreft: als je je als ondernemer inschrijft bij de Belastingdienst, krijg je automatisch een BTW-nummer als dit op jou van toepassing is, en dat is eigenlijk altijd als je fulltime ondernemer bent. Het kan zijn dat het freelancersboek het heeft over de kleine ondernemingsregeling: als je minder dan een bepaald bedrag per jaar aan BTW af te dragen hebt, hoef je geen BTW meer af te dragen (en mag je ook geen BTW berekenen), maar als je fulltime ondernemer bent zal dat hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing zijn.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. De startersdagen van het NGTV, zoals Susanne aangeeft, zijn natuurlijk ook heel nuttig.
Collapse


 
Zsanett Rozendaal-Pandur
Zsanett Rozendaal-Pandur  Identity Verified
Hungary
Local time: 01:06
Dutch to Hungarian
+ ...
Ja Oct 8, 2007

Hoi Maaike,


ja, als je voltijd gaat vertalen dan ben je een ondernemer, namelijk een eenmanszaak, zover ik het weet. En je moet aankruisen a) Winst (of verlies) uit onderneming. Punt b) is voor mensen die hun gewone baan hebben en daarnaast deeltijd ook freelance bijverdienen.

BTW: je moet een bepaald bedrag per jaar omzetten geloof ik, om in aanmerking te komen voor BTW. Als je voltijd gaat werken ga je dit wel bereiken (hoop ik voor je...
See more
Hoi Maaike,


ja, als je voltijd gaat vertalen dan ben je een ondernemer, namelijk een eenmanszaak, zover ik het weet. En je moet aankruisen a) Winst (of verlies) uit onderneming. Punt b) is voor mensen die hun gewone baan hebben en daarnaast deeltijd ook freelance bijverdienen.

BTW: je moet een bepaald bedrag per jaar omzetten geloof ik, om in aanmerking te komen voor BTW. Als je voltijd gaat werken ga je dit wel bereiken (hoop ik voor je) en krijg je dus wel een BTW-nummer. Dit gebeurt automatisch volgens mij.

Ik lees en lees, maar begrijp haast niks...voel me heel dom...
Ik denk dat uitleg van iemand met hetzelfde beroep me beter zou helpen.


Ik zeg nu de dingen ook uit mijn hoofd, dus 100% zeker is het niet. Ik denk dat als je voltijd bezig wil zijn je helaas wel fiscaal s zal moeten leren. Ik zou een goede adviseur zoeken die je alle termen en begrippen een keer goed uitlegt.

Succes!


- Ok, ik was een beetje langzaam, zie ik. Met andere woorden: eens met de vorige bijdragen.

[Edited at 2007-10-08 15:03]
Collapse


 
Patty van Bielder (X)
Patty van Bielder (X)
Local time: 01:06
Portuguese to Dutch
+ ...
KvK Oct 8, 2007

Hoi Maaike,

nog een kleine tip naast de overload aan informatie die je nu al hebt: ga naar de Kamer van Koophandel. Via de site kun je je inschrijven voor seminars, o.a. een voor startende freelancers/zzp'ers. Daar leggen ze je in 3 uur tijd exact uit welke stappen je moet nemen en welke regeltjes er allemaal gelden... Ik vond het in ieder geval erg verhelderend, al duizelt het je na afloop wel even. Op de startersdag van de NGTV ben ik ook geweest, maar daar gaat het meer over het
... See more
Hoi Maaike,

nog een kleine tip naast de overload aan informatie die je nu al hebt: ga naar de Kamer van Koophandel. Via de site kun je je inschrijven voor seminars, o.a. een voor startende freelancers/zzp'ers. Daar leggen ze je in 3 uur tijd exact uit welke stappen je moet nemen en welke regeltjes er allemaal gelden... Ik vond het in ieder geval erg verhelderend, al duizelt het je na afloop wel even. Op de startersdag van de NGTV ben ik ook geweest, maar daar gaat het meer over het beroep zelf (ook heel interessant natuurlijk) en iets minder over alles wat je moet regelen als ondernemer.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groetjes,
Patty
Collapse


 
Maaike van Vlijmen
Maaike van Vlijmen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 01:06
Member (2009)
Italian to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Bedankt! Oct 8, 2007

Ontzettend bedankt allemaal (vooral Percy) voor de nuttige informatie! Ik waardeer het!

 
Percy Balemans (X)
Percy Balemans (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 01:06
Belastingworkshop NGTV Oct 8, 2007

Hoi Maaike,

Misschien heb je hier nog wat aan. De aanmeldingsdatum is wel al verstreken, maar misschien dat je toch nog terecht kunt.

NGTV Belastingworkshop 2007, over de fiscale aspecten van ons ondernemerschap
datum: 13 oktober 2007
begintijd: 10.00
eindtijd: 13.00
plaats en adres: Leiden
Crown Business Center Schipholweg 103, 2316 XC
prijs: Voor leden 25 euro, voor niet-leden 35 euro

Aanmelding: voor 3 oktober bij
... See more
Hoi Maaike,

Misschien heb je hier nog wat aan. De aanmeldingsdatum is wel al verstreken, maar misschien dat je toch nog terecht kunt.

NGTV Belastingworkshop 2007, over de fiscale aspecten van ons ondernemerschap
datum: 13 oktober 2007
begintijd: 10.00
eindtijd: 13.00
plaats en adres: Leiden
Crown Business Center Schipholweg 103, 2316 XC
prijs: Voor leden 25 euro, voor niet-leden 35 euro

Aanmelding: voor 3 oktober bij het Secretariaat NGTV, postbus 77, 2300 AB Leiden, telefoon 071-524 93 60, fax 071-5249361 of e-mail [email protected].
Collapse


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 01:06
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Goede ondernemer is soms ook een overnemer Oct 10, 2007

Ter informatie: als je meer tijd dan werk hebt, kan het bezoeken van bijeenkomsten met collega's zin hebben (en evenwel). Bijvoorbeeld powwows of de toverheksenkringen van de NGTV.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Wanneer collega's je persoonlijk kennen en te veel werk hebben, informeren ze sneller jou en / of een klant wanneer ze zelf een opdracht niet kunnen aannemen, zodat ji het werk van ze kunt overnemen.


 
Titia Meesters
Titia Meesters  Identity Verified
Local time: 01:06
English to Dutch
Met BTW-nummer altijd BTW berekenen Dec 10, 2007

Kleine aanvulling op Percy's bijdrage:
voor zover ik weet MOET je, als je een BTW-nummer hebt, altijd BTW berekenen, ook al hoef je dat volgens de kleine-ondernemersregeling uiteindelijk bij weinig inkomsten niet af te dragen. Leuk extraatje als je weinig werk van Nederlandse klanten hebt


 
Percy Balemans (X)
Percy Balemans (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 01:06
Kleine ondernemersregeling Dec 10, 2007

Titia Meesters wrote:

Kleine aanvulling op Percy's bijdrage:
voor zover ik weet MOET je, als je een BTW-nummer hebt, altijd BTW berekenen, ook al hoef je dat volgens de kleine-ondernemersregeling uiteindelijk bij weinig inkomsten niet af te dragen. Leuk extraatje als je weinig werk van Nederlandse klanten hebt


Waar ik naar verwees is als je jaar na jaar onder de kleine ondernemingsregeling valt, dan kun je een verzoek indienen om geen BTW meer te hoeven berekenen (je hoeft dan ook geen BTW-administratie meer bij te houden). In dat geval mag je helemaal geen BTW meer berekenen. Maar dat lijkt me inderdaad alleen van toepassing als je vrijwel geen Nederlandse klanten hebt.

Maar als dat niet zo is, dan klopt het wat jij zegt: je moet wel BTW berekenen, maar als aan het einde van het jaar blijkt dat je totale BTW-bedrag onder de grens valt, dan hoef je het voor dat jaar niet of maar gedeeltelijk af te dragen. Wel moet je de niet afgedragen BTW optellen bij je inkomsten (het wordt dan gezien als inkomsten) en er dus inkomstenbelasting over betalen. De belastingdienst geeft niet zomaar extraatjes weg.


 
Laurens Landkroon
Laurens Landkroon  Identity Verified
Local time: 01:06
English to Dutch
+ ...
wel of niet btw heffen ?? Dec 10, 2007

Beste collega's,

Ik krijg maar geen hoogte van de "stand van zaken" rondom btw heffen; o.k., in NL wel, maar buiten Nederland? is het voor landen in Europa anders dan voor landen buiten Europa? Ik was in de veronderstelling dat het wel wat uitmaakte, maar ik hoor van verschillende kanten verschillende geluiden; wie weet het exacte verhaal?
(ik heb ook gehoord dat voor Engeland zelfs andere regels gelden dan voor Europa)

Ik weet dat deze vraag al meerdere keren is
... See more
Beste collega's,

Ik krijg maar geen hoogte van de "stand van zaken" rondom btw heffen; o.k., in NL wel, maar buiten Nederland? is het voor landen in Europa anders dan voor landen buiten Europa? Ik was in de veronderstelling dat het wel wat uitmaakte, maar ik hoor van verschillende kanten verschillende geluiden; wie weet het exacte verhaal?
(ik heb ook gehoord dat voor Engeland zelfs andere regels gelden dan voor Europa)

Ik weet dat deze vraag al meerdere keren is gesteld, so please "forgive my ignorance......"

Ik heb een aantal grote clienten in het buitenland die allemaal zeggen dat ik ze geen facturen met btw moet sturen; een belastingmannetje vertelde me dat deze bedrijven mijn vertaling dan boeken als een goed (niet als dienst dus); want voor goederen is die
"0% btw" regel in ieder geval duidelijk.............

Mijn grote angst is dus dat ik straks voor die btw moet opdragen!


Cheers,


Laurens Landkroon.
Collapse


 
Evert DELOOF-SYS
Evert DELOOF-SYS  Identity Verified
Belgium
Local time: 01:06
Member
English to Dutch
+ ...
BTW heffen in NL Dec 10, 2007

Als je een BTW-nummer hebt, moet je telkens BTW heffen op al je facturen bestemd voor NL. Of voor België als je een Belgisch BTW-nummer hebt.

Voor alle facturen binnen de EU, hef je geen BTW (BTW = 0 % voor diensten/services binnen de EU), maar moet je wel je BTW-nummer en dat van de klant vermelden op je factuur. En dat BTW-nummer moet correct zijn. Dat kun je bv. hier controleren:
... See more
Als je een BTW-nummer hebt, moet je telkens BTW heffen op al je facturen bestemd voor NL. Of voor België als je een Belgisch BTW-nummer hebt.

Voor alle facturen binnen de EU, hef je geen BTW (BTW = 0 % voor diensten/services binnen de EU), maar moet je wel je BTW-nummer en dat van de klant vermelden op je factuur. En dat BTW-nummer moet correct zijn. Dat kun je bv. hier controleren: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/lang.do?fromWhichPage=vieshome&selectedLanguage=NL

Op alle facturen bestemd voor buiten de EU hef je geen BTW, en hoef je ook niet het BTW-nummer van de klant te vermelden.
Collapse


 
Percy Balemans (X)
Percy Balemans (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 01:06
BTW in de EU Dec 10, 2007

Evert DELOOF-SYS wrote:

Als je een BTW-nummer hebt, moet je telkens BTW heffen op al je facturen bestemd voor NL. Of voor België als je een Belgisch BTW-nummer hebt.

Voor alle facturen binnen de EU, hef je geen BTW (BTW = 0 % voor diensten/services binnen de EU), maar moet je wel je BTW-nummer en dat van de klant vermelden op je factuur. En dat BTW-nummer moet correct zijn. Dat kun je bv. hier controleren: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/lang.do?fromWhichPage=vieshome&selectedLanguage=NL

Op alle facturen bestemd voor buiten de EU hef je geen BTW, en hoef je ook niet het BTW-nummer van de klant te vermelden.



Zo doe ik het inderdaad ook. Nog één toevoeging: als je een klant hebt in de EU die geen BTW-nummer heeft, moet je wél BTW rekenen.


 
Olav van Kessel
Olav van Kessel
Netherlands
Local time: 01:06
English to Dutch
+ ...
Intracommunautaire levering? Dec 20, 2007

Nog even inhakend op het vertalen voor klanten in de EU.
Valt dit nu wel of niet onder een zogenaamde "intracommunautaire levering"?
Ik heb een keer advies gevraagd bij de Belasingdienst en daar zei men van wel.
Andere bronnen zeggen echter van niet.
Iemand die het echt weet?


 
Pages in topic:   [1 2] >


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Ben ik een ondernemer?






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »